50 år i bransjen: Fortsatt like engasjert og alltid tilgjengelig for kundene

For Roar Stentun har jobben som kjededirektør og salgssjef i Fatland blitt en livsstil.
– Vi må utvikle oss hele tiden, og da er det viktig å ta telefonen når den ringer, sier den engasjerte salgssjefen.
Roar Stentun er opptatt av å se fremover. Verken markedet eller kundene kommer til å være som i dag. Alt utvikler seg raskt, og for å være en attraktiv leverandør må vi hele tiden spørre oss: Hva kan vi gjøre bedre neste sesong?
– Og vi må lese hva kunden vil ha. Julematen rører vi aldri. Kundene vil ha tradisjonelle smaker til jul, ikke indisk inspirert ribbe på julaften.
Sommermaten er noe annet.
– Grillmat må vi teste mer. Folk reiser mye og tar med seg smaksopplevelser hjem som de vil prøve selv.
Det aller viktigste for å skape god vekst er samarbeidet med bonden, sier Stentun.
– Uten bonden har vi ikke råstoff. Da mister vi selve kjernevirksomheten vår.
Han legger til at godt samarbeid med andre aktører også er avgjørende.
– Noen ganger produserer vi alt hos oss. Andre ganger produserer vi med råvarer fra andre. Det viktigste er at vi kan levere hele spekteret av kjøttprodukter.

Fra skjæring til pølsemaking
Lovordene om Stentun er mange. «Han er veldig viktig for oss. Vi hadde ikke vært der vi er i dag uten ham», sier kolleger lenger oppe i Fatland-systemet.
Selv er han ydmyk.
Det startet med sommerjobb på Skjeggerød i 1976. Der var han innom alle avdelinger – fra skjæring til pølsemaking. Etter hvert ble han hentet inn som selger da Fatland tok over aksjene i bedriften i 1995.
– Alt var annerledes da. Det har vært en enorm utvikling siden.
Styreleder Svein Fatland gir Roar tydelig ros.
– Han betyr mye for oss. Roar er en kreativ kraft som har bidratt stort til utviklingen vår. Jeg tror vi har snakket en time om dagen i 30 år.
Svein smiler når han legger til:
– Han er en fargeklatt som gir alt på jobb. Han har gjort det umulige mulig mange ganger. Han blør for drakten.
Vilje til å investere
Etter BI-studier ble Stentun salgssjef i 2000. Da omsatte Fatland rundt 10 millioner til Coop. I dag er tallet mellom 2,5 og 3 milliarder. For NorgesGruppen har salget økt fra 300 millioner til 1,5 milliard.
– Reisen har vært formidabel. Jeg er heldig som har fått være med. Mye handler om at Fatland-familien er framoverlente og tør å satse.
Endringene i markedet har vært store.
– Før kuttet vi koteletter i skiver. I dag forventer kunden at 80 prosent av måltidet er gjort klart. Det krever investeringer i både utstyr og folk. Heldigvis har vi mange dyktige medarbeidere.
Motivert av salgstall
Fatland har fire store fabrikker og eierinteresser i flere andre.
– Med rett fokus kan vi vokse 10–15 prosent de neste årene. Svein har alltid sagt at de som har råvarene har også salget. Det stemmer godt.
Stentun motiveres av gode salgstall – og av å få medarbeidere til å blomstre.
– Å lede er å få ting gjort gjennom andre. Men jeg innrømmer at jeg nok ikke delegerer mer enn jeg må.
– Du er alltid på jobb?
– Jeg tar i hvert fall telefonen. Hvis noen ringer, lurer de på noe. Da er det viktig å svare, ellers kan salget gå til en annen.
Jobb som medisin
Han har kontorplass i Sandefjord og rundt 120 reisedøgn i året. Familien betyr mye, og han setter pris på tiden med barn og barnebarn.
Livets tøffe sider har han også kjent på. En akutt kreftdiagnose førte til et tøft år med behandling. Da var det en trøst å få jobbe litt – også fra et eget «kontor» på Radiumhospitalet.
– Fatland har vært veldig viktig for meg gjennom sykdom. I 2022 fikk jeg tilbakefall, og det ble en ny runde. Svein parkerte bobilen utenfor sykehuset så vi kunne snakke jobb sammen. Det sier mye om miljøet vårt.
Han ler:
– Jeg feiret 60-årsdagen min på Park Hotell med medbrakt blodpose. Mange gode kollegaer var der. Slike ting tar en med seg videre.
Telefonen ringer.
– Nå ringer Coop. Den må jeg ta. Her må vi prioritere knallhardt.
Rådgivere


Atle Dønnum
Atle er dyrebilsjåfør, og jobber også med smågrisomsetning i Fatland Oslo. Han er opptatt av dyrevelferd, ansvar og faglig stolthet, og legger stor vekt på trygg håndtering av dyr i den siste etappen før slak


Dag Arve Tjøtta
Dag Arve er en engasjert og god rådgiver og koordinator på innmeldinga . Han løser problemer rakst og er et godt bindeledd mellom Fatland og bonden. Hos Dag Arve får du alltid hjelp.


Karl Stian Hustoft
Karl Stian jobber med innmelding av dyr og tar imot henvendelser når du melder inn til slakt. Hun svarer gjerne på spørsmål og sørger for en god flyt mellom deg som bonde og slakteriet. Har du spørsmål, vet Torild svaret.


Aud Marit Lunde
Aud Marit jobber med innmelding av dyr og er den du møter når du ringer inn for å melde inn dyr. Hun er også sjef for dyrebilsjåførene på Jæren, og sørger for en god flyt mellom bonde og Fatland. Aud Marit setter bonden først og finner alltid gode løsninger om problemstillinger dukker opp.


Dag Erik Bråthen
Dag har lang erfaring som livdyransvarlig og dyrebilsjåfør. Han sørger for trygg og god håndtering av dyr, har tett dialog med bonden og legger vekt på dyrevelferd i alle ledd, fra gård til mottak.


Bjørn Magne Stople
Bjørn Magne setter bonden først. Med lang erfaring og god oversikt svarer han på spørsmål, følger opp innmelding av dyr og sørger for at logistikk og samarbeid fungerer i praksis. Målet er alltid å gjøre hverdagen enklere for bonden.


Audun Økland
Audun er rådgiver og kontaktperson for storfekjøttkontrollen. Han kan blant annet veilede i fôring og drift og hjelper produsenter som ønsker forbedringer i drifta.


Axel Dønnum
Aksel hjelper nye produsenter, med økonomi og behov for hjelp på ulike områder. Han sørger for å hente inn riktig kompetanse, avhengig av hva saken gjelder.

Hold meg oppdatert
Få oppdateringer om priser, frister og nyttig fagstoff direkte fra Fatland. Vi sender deg det som er relevant for bonden, enkelt og oversiktlig.
Sånn, da får du oppdateringer fra oss rett i innboksen.
Ønsker du å registrere en til? Trykk på ‘registrer en til’ og velg de emnene som passer best for vedkommende. Vil du endre hvilke nyheter du mottar? Du kan oppdatere innstillingene via lenken i e-postene fra oss.












