Best1

Ny rådgiver: – Håper produsentene ringer om smått og stort

Torger Frøyland er opptatt av at produsentene skal klare å optimalisere drifta og styrke den økonomiske grunnmuren. Nå gleder den ferske storfe-rådgiveren seg aller mest til å reise rundt på gårdsbesøk.

Selv om Frøyland bare har noen uker bak seg som ny rådgiver i Fatland, har han mange års erfaring fra både landbruk og økonomi. Begge deler blir viktig i den nye jobben.

– Dette henger sammen. Skal en klare å optimalisere driften, er det viktig med både faglig landbrukskunnskap og kompetanse om økonomi, sier han.

– Og helt uten landbrukserfaring er jeg heller ikke. Fra jeg var 15 til jeg var rundt 20 drev jeg onkelen min sin gård. Her fikk jeg prøve meg på både storfeproduksjon, egg og sauehold. Det var veldig givende, men idrettssatsingen min tok overhånd og etter hvert innså jeg at gårdsdriften måtte vike. Jeg hadde jo en besetning med ammekuer fra både Herrford og NRF, så det var jo en nyttig periode med tanke på det jeg skal jobbe med nå, forteller Frøyland.

– Men 15 år gammel, det er tidlig?

– Ja, men det var kjekt – og jeg fikk mye god hjelp fra far og onkel. Det er jo kjekt å sette seg et mål og nå det. Det gir mestring, sier han, og legger til med et smil:

– Det var nok interessen for dyr og økonomi som styrte meg da også, jeg ville jo gjerne tjene penger, vet du. Jeg lærte nok at det trengs et visst volum for å få økonomi av driften, sier Frøyland.

Likevel var det altså satsingen som skiskytter som drog det lengste strået. Dermed valgte den unge Frøyland time etter time i langrennssporet og på standplass, fremfor livet som bonde.

Vil styrke bærekraftig produksjon

Interessen ble likevel værende, og etter hvert tok han agronomutdanning på Øksnevad videregående skole, før han studerte teknisk husdyrproduksjon et år. I EU-debattens kjernetid, 1994, var han klar til å starte opp som rådgiver for melkeproduksjon i Tine, der fikk han prøvd seg på rådgivning i alt fra avl til økonomi, foring og melkekvalitet for å nevne noe.

– Etter hvert så jeg behovet for å kunne mer om økonomi. Det handler jo alltid om å kunne tjene penger på det en holder på med, og det er likt om det er landbruk eller mer tradisjonell industri.
Dermed startet Frøyland i voksen alder på utdanning i bedriftsøkonomi. Etterpå ble det jobb i både Felleskjøpet og skogsbransjen, dermed har han sikret seg et tett nettverk i landbruket over mange år.

– Jeg kjenner mange produsenter fra før ja, men jeg har mye å lære om hvor skoen trykker mest innen storfeproduksjon. Tidene endrer seg, vi får mer teknologi, og klimafokuset er sterkere nå enn det var tidligere.
Han er opptatt av å styrke økonomien i landbruket, og ønsker seg en enda tydeligere politisk vilje for å sikre bedre selvberging på landsbasis. Miljø og klima er og blir noen av de viktigste utfordringene fremover.

– Endringene gir jo også direkte utslag for produsenten. Et år har du gode avlinger, et år senere er de skremmende dårlige. Disse svingningene må du ta høyde for økonomisk, det er ikke alltid like lett, sier Frøyland.

– Jeg tror absolutt det er gode vilkår for å produsere rødt kjøtt også i fremtiden, men vi må styrke søkelyset på kvaliteten vi produserer. Dette er en bærekraftig produksjon der dyrene i stor grad nytter seg av utmarksbeite, det er lite bruk av antibiotika, kjøttet er kortreist og har god smak.

Viktig lagspiller

Som rådgiver har han mål om å besøke produsentene, se hvordan hverdagen deres er og sette seg inn i hvilke utfordringer de møter på. Han bruker tiden fremover aktivt for å lese seg opp på kunnskap og utvikling i bransjen, en bransje som blant annet møter mange krav til ombygging av bygningsmassen fremover for å møte kravene til løsdrift.

– Vi må sikre en grunnmur i økonomien slik at en blir rustet til å gjøre disse tiltakene som trengs fremover. Jeg skal sette meg inn i mange av disse utfordringene fremover, forteller han, og viser til at han skal ha så godt som hele Sør-Norge som nedslagsfelt.

– Jeg håper produsentene ringer om smått og stort, jeg kan nok ikke svare på alt – men jeg skal finne rett person og sette dem i kontakt. Nettverket er viktig for å gjøre en god jobb her, mener han.
Samtidig tror han rollen også kan bli viktig som en sosial lagspiller for produsenten.

– Jeg er interessert i folk og vil gjerne snakke om andre ting enn bare kraftfôr og dekningsbidrag. Det kan være vel så viktig å ta prate om andre ting enn kjøttpriser over en kopp kaffe. Mange produsenter er mye alene og dette kan bli et ensomt yrke, da kan trolig vi som rådgivere spille en rolle, sier Frøyland.


Publisert 16.08.2024  kl 14:30

Oppdatert 16.08.2024  kl 15:14

Andre saker