Compliance rules and law regulation policy concept on virtual screen, compliance concept.

Vårt arbeid med Åpenhetsloven

1. Introduksjon til Åpenhetsloven

Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og
anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og
sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative
konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.


Med grunnleggende menneskerettigheter menes de internasjonalt anerkjente
menneskerettighetene som følger av blant annet FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og
kulturelle rettigheter fra 1966, FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter fra 1966 og
ILOs kjernekonvensjoner om grunnleggende rettigheter og prinsipper i arbeidslivet. Med
anstendige arbeidsforhold menes arbeid som ivaretar grunnleggende menneskerettigheter og
helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, og som gir en lønn å leve av. Med leverandørkjede
menes enhver i kjeden av leverandører og underleverandører som leverer eller produserer varer,
tjenester eller andre innsatsfaktorer som inngår i en virksomhets levering av tjenester eller
produksjon av varer fra råvarestadiet til ferdig produkt. Med forretningspartner menes enhver
som leverer varer eller tjenester direkte til virksomheten, men som ikke er en del av
leverandørkjeden.


Virksomhetene skal utføre aktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs retningslinjer for
flernasjonale selskaper. Aktsomhetsvurderingene skal utføres regelmessig og stå i forhold til
virksomhetens størrelse, virksomhetens art, konteksten virksomheten finner sted innenfor, og
alvorlighetsgraden av og sannsynligheten for negative konsekvenser for grunnleggende
menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Virksomhetene skal offentliggjøre en
redegjørelse for aktsomhetsvurderingene. Redegjørelsen skal gjøres lett tilgjengelig på
virksomhetens nettsider, eller være lett tilgjengelig. Virksomhetene skal i årsberetningen
opplyse om hvor redegjørelsen er tilgjengelig. Redegjørelsen skal oppdateres og offentliggjøres
innen 30. juni hvert år og ellers ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger.
Den skal underskrives i tråd med reglene i regnskapsloven § 3-5.


2. Metodikk

Metodikken som benyttes for å besvare kravene i åpenhetsloven følger OECD sine
retningslinjer for aktsomhetsvurderinger for flernasjonale selskaper i henhold til § 4 i
åpenhetsloven. Metodikken bygger på en fire-stegs modell som inneholder følgende
komponenter og aktiviteter:


1. Forankre ansvarlighet
a. Forankring i styret og ledergruppen
b. Forankring i rutiner og prosedyrer for selskapet

2. Gjennomføre aktsomhetsvurdering
a. Analysere selskapets leverandører og verdikjede iht. OECD sine retningslinjer
b. Aktsomhetsvurdering med selskapets utvalgte representanter for identifisering
av forbedringsområder

3. Prioritere og forebygge
a. Prioritere forbedringsområder og utvalgte leverandører for oppfølging
b. Identifisere tiltak for å forebygge, redusere eller unngå negative påvirkninger

4. Utarbeide KPI og rapport
a. Etablere KPI for måling av tiltak og utvikling over tid
b. Ferdigstille rapport om åpenhetsloven for selskapet


Datagrunnlaget som brukes er selskapets leverandørregister, leverandør transaksjoner samt
globale risikoindikatorer^1 for brudd på menneskerettigheter, brudd på anstendig arbeidsforhold,
brudd på økonomiske- og skattemessig lovgivning samt modenhet av nasjonal miljøpolicy.
Analysen ser videre på aktuelle retningslinjer, rutiner og prosedyrer Selskapet har på plass for
å kunne kartlegge, utføre, måle, evaluere og følge opp potensielle negative påvirkninger for
Selskapet, leverandører og forretningsforbindelser.

^1 Sosiale indikatorer: 1. The ITUC Global Rights Index 2. Andel fattige i arbeid 3. Andel av befolkningen som er
omfattet av sosiale sikkerhetsnett/-systemer 4. Andel kvinner i topp- og mellomlederstillinger 5. Andel uformell
sysselsetting av total sysselsetting etter kjønn og sektor (%) 6. Andel unge (15-24 år) som ikke er under utdanning, arbeid eller opplæring 7. Andel barn som deltar i økonomisk aktivitet 8. Ikke-dødelige arbeidsulykker per 100 000 arbeidstakere 9. Grad av nasjonal overholdelse av arbeidstakerrettigheter (organisasjonsfrihet og kollektive forhandlinger) basert på ILOs tekstkilder og nasjonal lovgivning. Forretningsetiske indikatorer: 1. The Corruption Perceptions Index (CPI). Miljøindikatorer: Total klimagassintensitet


3. Fatland Gruppen AS

3.1 Om Gruppen
Fatland er et stolt familieselskap, etablert og fortsatt eid av Fatland-familien. Vår historie
strekker seg tilbake til slutten av 1800-tallet, da Rasmus Fatland startet med slakting i Vikedal
rundt 1892. Etter hvert flyttet han til Oslo for å selge kjøtt fra slaktere i Sunnhordland og på
Jæren, og la dermed grunnlaget for det som skulle bli Norges største privateide kjøttbedrift.


Den sterke familietradisjonen ble videreført av sønnen Severin og senere av hans sønner, Sverre
og Ole. I dag er det fjerde generasjon Fatland som leder selskapet gjennom Ståle, Svein, Inge
og Vidar Fatland, som alle spiller aktive roller i driften.


I 1937 ble det første slakteriet bygget av Helgevold i Sandeid, et anlegg som Severin Fatland
overtok i 1947. For å møte den økende etterspørselen og sikre kvaliteten på våre produkter,
bygde vi et nytt slakteri i Sandeid i 1957. Etter hvert som kravene til slakteriene ble strengere
og antall leverandører økte, etablerte Fatland et nytt, toppmoderne slakteri i Ølen i 1974. Dette
ble raskt Norges største private slakteri.


Gjennom 1980-tallet ekspanderte Fatland ved å oppkjøpe flere slakterier, inkludert Fatland
Oslo Kjøttsenter, samt slakterier i Bergen og på Jæren, hvor de sistnevnte senere ble slått
sammen til Fatland Jæren.


På midten av 1990-tallet utvidet vi vår virksomhet ytterligere ved å kjøpe opp Skjeggerød AS,
en av Norges ledende kjøttforedlingsbedrifter. Dette oppkjøpet ga oss ikke bare eierskap i en
topp moderne foredlingsbedrift, men også tilgang til det viktige dagligvaremarkedet.


Gjennom 1990-tallet fokuserte vi på behandling av biprodukter og optimalisering av
økonomien knyttet til disse. For å styrke konsernets økonomi og kompetanse, samt støtte våre
leverandører, etablerte vi selskapene Fatland Hud og Skinn, Fatland Ull og Fatland Meat AS.


I de siste årene har vi målrettet jobbet for å øke foredling og direkte salg til forbrukerne. Dette
har vi oppnådd gjennom et nært samarbeid med dagligvarekjedene. Mattrygghet har alltid vært
en kjerneverdi for Fatland, og våre anlegg er sertifisert etter den strenge BRC-standarden for å
sikre at våre produkter er av høyeste kvalitet og trygghet.


3.2 Introduksjon til verdikjeden og forretningsaktiviteter

3.2.1 Fatland AS
Fatland AS er Norges største privateide kjøttbedrift, med 695 dedikerte ansatte og avdelinger i
Ølen, Jæren, Oslo, og Sandefjord. Våre produkter, som er produsert av norske bønder og slaktet
på våre egne anlegg under streng kvalitetskontroll, blir konsumert over hele landet.


Våre grunnleggende verdier er trygg matproduksjon med fokus på dyrevelferd, miljø og
sikkerhet. Med omkring 10 000 aktive leverandører opprettholder vi et tett samarbeid med
produsenter for å sikre at våre produkter alltid oppfyller de høyeste kvalitetsstandardene.
Fatland har et ansvar for å sikre fremtidsrettet matproduksjon, og vi streber etter å produsere
mat med tanke på fremtidige generasjoner. Vår forpliktelse er å opprettholde en ansvarlig
tilnærming til oppdrett og produksjon for å minimere miljøpåvirkningen fra vår virksomhet.

Konsernet besto av 10 selskaper i 2023, som vist i grafen nedenfor:


Fakta om Fatland AS (2023):

  • Slaktemengde: 42 715 tonn
  • Skjæremengde: 50 511 tonn
  • Foredling: 35 119 tonn
  • Omsetning: 6,1 milliarder NOK
  • Antall ansatte i årsregnskap: 695 (217 kvinner, 475 menn)


3.2.2 Fatland Ølen AS
Fatland Ølen AS er det mest dynamiske og allsidige anlegget i Fatland-konsernet, og det som
opplever den sterkeste veksten. Med et tydelig fokus på å øke foredlingen av kjøtt og styrke
salget til dagligvarekunder over hele Norge, spiller Fatland Ølen en sentral rolle i konsernets
strategi.


Ved Fatland Ølen slaktes storfe, gris og sau/lam. Anlegget huser en omfattende skjæreavdeling
som spesialiserer seg på skjæring av gris og sau/lam. Vår store produksjonsavdeling er hjertet
i konsernets kjøttdeigproduksjon, og vi produserer også betydelige mengder bacon, kjøttkaker,
schnitzel og forbrukerpakker med kjøtt.


Siden etableringen i 1974 har Fatland Ølen gjennomgått flere utvidelser og moderniseringer.
Anlegget samler nå slakt fra et bredt geografisk område som strekker seg fra Hjelmeland i sør
til Karmøy i vest, Telemark i øst og Sognefjorden i nord. Nylige investeringer inkluderer et nytt
ekspedisjons- og fryselager samt økte fasiliteter for kjøttforedling. Moderne produksjons- og
pakkemaskiner har også blitt installert for å møte den økende etterspørselen etter våre
produkter.


3.2.3 Fatland Jæren AS
Fatland Jæren AS, basert på Hommersåk, er Norges største private slakteri og en sentral del av
Fatland-konsernet. Her ligger også Fatland Hud og Skinn AS og en av Fatland Ull AS sine
avdelinger. Anlegget er strategisk plassert i hjertet av Jæren, Ryfylke og Sør-Rogaland, og
håndterer slakting av storfe, gris, sau og lam. Vi er spesielt stolte av våre spesialiserte prosesser
for skjæring av storfe, samt sesongbasert skjæring av sau og lam for pinnekjøttproduksjon. Våre
fasiliteter inkluderer Norges mest moderne anlegg for pinnekjøttproduksjon og topp moderne
klimarom for spekemat.


De siste årene har vi betydelig utvidet produksjonskapasiteten ved Fatland Jæren gjennom både
ombygging og effektivisering, noe som gjør oss i stand til å møte økende etterspørsel. Vi henter
slakt fra Jæren, Dalane og Ryfylke, og leverer livdyr fra et bredt geografisk område som
strekker seg fra Grimstad i sør til øyene i nord og nordøst. Fatland Jæren står som en pioner i
norsk kjøttproduksjon, og vårt engasjement for kvalitet og bærekraft sikrer at våre produkter
alltid er av høyeste standard.


3.2.4 Fatland Oslo AS
Fatland Oslo AS fungerer som vårt sentrale slakteri på Østlandet, med spesialisering i slakting
av storfe, gris og sau/lam. Skjæringen av kjøtt håndteres gjennom

FG Kjøttsenter AS, et joint
venture mellom Fatland Oslo AS og Grilstad AS. Anlegget på Furuset i Oslo har røtter tilbake
til 1983 da Fatland kjøpte opp Oslo Kjøttsenter, som har vokst til dagens moderne anlegg.
FG Kjøttsenter, hvor Fatland og Grilstad eier 50/50, står for skjæringen av over 13.000 tonn
gris årlig, og er integrert med Fatland Oslo AS på samme lokasjon.


3.2.5 Oppdal Spekemat AS
Oppdal Spekemat AS ble etablert i 2009 av Harald Halmøy og Ingard O. Langseth, og er kjent
som en fremstående produsent av spekemat i Trøndelag. Selskapet har dype røtter tilbake til
1994, da produksjonen av spekemat startet under ulike merkenavn før de overtok fra Grilstad i
2009. Selskapet eies av Fatland AS med 60 %, og tilbyr et variert utvalg av både tradisjonelle
og moderne spekematprodukter, som er produsert med lokale råvarer og dra nytte av det
optimale klimaet på Oppdal.


3.2.6 Fatland Sandefjord AS
Fatland Sandefjord AS er en viktig del av Fatland-konsernet og står som et sentralt knutepunkt
for vår produksjon og distribusjon av kjøttprodukter. Selskapet har omfattende leveringsavtaler
med Norges ledende dagligvarekjeder, inkludert Norgesgruppen (Spar, Meny, Kiwi) og COOP
(Prix, Mega, Obs!), samt en betydelig kundebase i storhusholdningssektoren, som omfatter
hoteller, kantiner og institusjoner over hele landet.


Virksomheten i Sandefjord består av to selskaper: Fatland Sandefjord AS, som er hovedenheten
for produksjon av pølser og kjøttpålegg, og Fatland Salg AS. Begge disse selskapene er heleide
datterselskaper av Fatland AS og spiller en avgjørende rolle i vår evne til å levere
kvalitetsprodukter til kunder over hele Norge.


3.2.7 Fatland Salg AS
Fatland Salg AS fungerer som det felles salgsorganet for Fatland-konsernets industrielle
selskaper, inkludert Fatland Ølen AS, Fatland Jæren AS, Fatland Oslo AS og Fatland
Sandefjord AS. Selskapet er heleid datterselskap av Fatland AS.


3.2.8 Fatland Hud og Skinn AS
Fatland Hud og Skinn AS er en spesialist på bearbeiding og salg av norske huder og skinn, både
nasjonalt og internasjonalt. Siden oppstarten i 1990, har selskapet bygget et solid renommé ved
å tilby produkter av høy kvalitet fra egne og andre private slakterier i Norge.
Opprinnelig leverte Fatland sine huder og skinn til eksterne grossister, men på grunn av sin
betydelige posisjon i markedet, besluttet de å etablere sin egen grossistvirksomhet. Denne
strategien har vist seg vellykket gjennom over 20 års drift.


Selskapets produksjons- og lagerfasiliteter er lokalisert hos Fatland Jæren AS. Med et sterkt
fokus på kvalitet og pålitelighet, fortsetter Fatland Hud og Skinn AS å være en ledende aktør i
det globale markedet for huder og skinn.


3.2.9 Fatland Ull AS
Etablert i 1993, Fatland Ull AS mottar ull fra hele Norge. Selskapet mottar, klassifiserer og
distribuerer ull fra sine tre ullstasjoner, som samlet behandler rundt 25 % av landets totale
ullproduksjon.


Etter nøye sortering og oppgjør til bøndene, selges ullen til både norske og internasjonale
ullvarefabrikker. Fatland Ull AS, heleid av Fatland AS, har etablert seg som en betydelig aktør
i både nasjonale og globale markeder. På slutten av 2023 forsvant Fatland Ull AS og Fatland
Hud og Skinn AS ble døpt om til Fatland Ull, Hud og Skinn AS.


3.3 Rutiner og retningslinjer
Fatland Gruppen AS er forpliktet til å oppfylle kravene i åpenhetsloven, en forpliktelse som er
formelt godkjent av konsernstyret. Gjennom vedtak i styreprotokollen er ansvarligheten
forankret i våre retningslinjer, som skal kommuniseres både internt i selskapet og eksternt til
våre leverandører og andre interessenter.


Vårt arbeid for å fremme og respektere menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
bygger på etiske retningslinjer for leverandører og vår policy for menneskerettigheter. Denne
policyen er forankret i internasjonalt anerkjente standarder, inkludert FNs Verdenserklæring
om Menneskerettigheter, ILOs kjernekonvensjoner og OECDs retningslinjer for flernasjonale
selskaper. Disse retningslinjene gjelder samtlige datterselskaper i Fatland Gruppen. Vi arbeider
aktivt for at alle våre leverandører signerer disse retningslinjene og forplikter seg til å oppdatere
deres generelle kontraktsvilkår. Vår målsetting er å sikre at leverandører og underleverandører
implementerer prosedyrer for å aktivt forebygge, redusere og stanse brudd på
menneskerettigheter.


Gruppen har også tatt skritt for å etablere en robust varslingskanal i samarbeid med vår
revisjonspartner. Inntil videre kan varslingshenvendelser sendes til esge@fatland.no, mens vi
arbeider med å fullføre en mer formalisert kanal for å sikre trygg og effektiv kommunikasjon
av bekymringer og uregelmessigheter.


I forbindelse med åpenhetsloven har vi utarbeidet en undersøkelse som tar utgangspunkt i
sentrale risikoområder som forhold knyttet til arbeidsplassen, diskriminering, barne- og
tvangsarbeid, organisasjonsfrihet, lokalsamfunn og vurdering av leverandører, i henhold til FNs
menneskerettigheter og ILOs kjernekonvensjoner.


I vår undersøkelse har vi inkludert en rekke sentrale spørsmål for å vurdere våre leverandørers
forpliktelser til menneskerettigheter. Spørsmålene dekker om selskapet har en formell skriftlig
policy for menneskerettigheter, og om de har implementert et system for aktsomhetsvurdering
for menneskerettigheter. Videre undersøker vi vesentlige risikoer relatert til
menneskerettigheter innenfor deres forretningsvirksomhet, inkludert hele verdikjeden.


Undersøkelsen omfatter også spesifikke aspekter som arbeidsforhold, barnearbeid,
tvangsarbeid og organisasjonsfrihet. Vi vurderer hvordan leverandørene evaluerer sine egne
leverandører og deres innflytelse på lokalsamfunn. I tillegg omfatter undersøkelsen en rekke
andre relevante forhold som kan påvirke menneskerettighetsstandardene i virksomheten. Dette
helhetlige tilnærmingen sikrer at vi får et omfattende bilde av leverandørens praksis og deres
evne til å opprettholde høye standarder for menneskerettigheter.


4. Aktsomhetsvurdering

4.1 Redegjørelse for aktsomhetsvurdering
I tråd med åpenhetsloven og reglene om konsernrapportering fra Forbrukertilsynet, ønsket
Fatland Gruppen AS å tilpasse sin rapporteringsprosess for å møte kravene. Dette innebærer å
utarbeide en konsernrapport som dekker både Fatland AS og de datterselskapene som er direkte
og indirekte berørt av loven, og gir en mer effektiv rapporteringsprosess og muliggjør synergi
og gjenbruk av informasjon på tvers av Konsernet.


For de selskapene som er direkte berørt, Fatland Ølen AS, Fatland Jæren AS, Fatland Oslo AS,
Oppdal Spekemat AS og Fatland Sandefjord AS, utarbeides det dedikerte seksjoner i den felles
konsernrapporten som sikrer at nødvendig informasjon er lett tilgjengelig for offentligheten og
oppfyller kravene i åpenhetsloven. Andre selskaper i konsernet er ikke direkte berørt av
åpenhetsloven. Disse selskapene inkluderes i en samlet konsernrapport uten behov for separate
seksjoner. Dette gir en mer effektiv rapporteringsprosess og muliggjør synergi og gjenbruk av
informasjon på tvers av Konsernet.


Fatland Gruppen AS har gjennomført en samlet aktsomhetsvurdering i tråd med kravene i
Åpenhetsloven § 4, og har redegjort for disse vurderingene som pålagt i § 5. Dette arbeidet
sikrer at Konsernet besitter nødvendig kompetanse og utfører grundige analyser basert på
oppdatert informasjon fra alle relevante deler av virksomheten.


For intern kartlegging av negativ påvirkning på menneskerettigheter og anstendige
arbeidsforhold gjennomfører vi en vurdering av egen virksomhet, og risikoen for brudd av
menneskerettigheter gjennom leverandørkjeden. Når det gjelder risikoen i egen virksomhet,
bruker vi risiko for brudd av FNs verdenserklæring om menneskerettigheter som utgangspunkt.
Dette kartlegges systematisk for hvert datterselskap i Fatland Gruppen, og alternativene for
vurdering er «ingen kjente risikoer» eller «risikoer som krever videre oppfølging». I
risikovurderingen av egen virksomhet har vi i denne omgang ikke avdekket noen kjente risikoer
eller brudd på menneskerettigheter, og virksomheten vurderes dermed til minimalt risikonivå.
Ettersom arbeidet med aktsomhetsvurderinger er en dynamisk prosess, skal vi jobbe med å følge
opp potensielle utfordringer og utforme tiltak for å følge opp eventuelle avdekkede
risikoforhold.


I 2023 har Fatland Gruppen gjennomført en samlet analyse av sine leverandører ved hjelp av
globale risikoindikatorer. Disse indikatorene omfatter områder som menneskerettigheter,
arbeidsforhold, klima og miljø, samt korrupsjon. Denne analysen gir en helhetlig oversikt over
vår leverandørkjede og sikrer at rapporteringen dekker alle relevante aspekter av
leverandørforholdene og deres påvirkning. Gjennom denne systematiske tilnærmingen kan vi
bedre identifisere og håndtere risikoer, samt sikre ansvarlig praksis på tvers av hele verdikjeden.


For leverandøranalysen har vi benyttet Azets Sustainability som system, med risikoindikatorer
for land summert og fordelt på tre kategorier: Environment, Social og Governance. Systemet
indikerer risiko på skala fra 0-5 hvor 0-1 indikerer lav risiko, 2-3 indikerer middels risiko og 4-
5 indikerer høy risiko innenfor den gitte kategorien.


4.1.1 Fatland Gruppen AS
Totalt 71 leverandører er valgt ut for aktsomhetsvurdering i 2023. Dette utvalget er basert på
leverandørenes land, innvirkning på vår forretningsdrift og deres potensielle risiko knyttet til
menneskerettigheter og arbeidsforhold. Slik sikrer vi en mer målrettet og effektiv oppfølging
av de mest kritiske og relevante leverandørene.


Blant de prioriterte leverandørene, er 38 vurdert til å ha en middels risikoscore knyttet til miljøog klimafaktorer, mens fire leverandører er kategorisert som høy risiko innen disse områdene.
Når det gjelder sosiale faktorer, har 17 leverandører en middels risikoscore, og én leverandør
er identifisert med høy risiko. På styringsområdet viser analysen at 19 leverandører har middels
til høy risiko.


Det er viktig å merke seg at klimarisiko og miljøpåvirkning er inkludert som en del av den
samlede risikovurderingen. Selv om disse faktorene har blitt nøye vurdert, har de ikke alene
bestemt prioriteringen av leverandører. Vår tilnærming sikrer at alle relevante risikoer blir
vurdert i en helhetlig sammenheng for å opprettholde ansvarlig praksis i hele vår
leverandørkjede.


I sammenheng med vår aktsomhetsvurdering har Fatland Gruppen AS gjennomført en grundig
kvalitativ risikovurdering av våre prioriterte leverandører. Gjennom denne prosessen har vi
identifisert to leverandører som er klassifisert med middels risiko med hensyn til grunnleggende
menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i det første leddet av verdikjeden.


Denne vurderingen er basert på en detaljert analyse av leverandørenes praksis og forhold, hvor
vi nøye har evaluert deres overholdelse av etiske standarder og sosiale forpliktelser. Dette sikrer
at Fatland Gruppen proaktivt håndterer potensielle risikoer og opprettholder de høyeste
standarder for ansvarlig virksomhet i alle deler av vår leverandørkjede.


Fatland Gruppen er ikke kjent med noen faktiske negative hendelser i sin verdikjede. Vi
fortsetter å overvåke og evaluere situasjonen nøye for å sikre at alle leverandører opprettholder
de nødvendige standardene.


4.1.2 Fatland Ølen AS
Fatland Ølen AS er direkte berørt og vil derfor ha en egen del i rapporten. Selskapet har utført
aktsomhetsvurdering i henhold til Åpenhetsloven § 4 og redegjør for aktsomhetsvurderingen
etter § 5. Fatland Ølen AS har utført analyse av leverandører i 2023 mot globale
risikoindikatorer innen menneskerettigheter, arbeidsforhold, klima og miljø, samt korrupsjon.


Totalt 32 leverandører er valgt ut for aktsomhetsvurdering i 2023. Dette utvalget er basert på
leverandørenes land, innvirkning på vår forretningsdrift og deres potensielle risiko knyttet til
menneskerettigheter og arbeidsforhold. Slik sikrer vi en mer målrettet og effektiv oppfølging
av de mest kritiske og relevante leverandørene.


Blant de prioriterte leverandørene, er 18 vurdert til å ha en middels risikoscore knyttet til miljøog klimafaktorer, mens to leverandører er kategorisert som høy risiko innen disse områdene.
Når det gjelder sosiale faktorer, har fire leverandører en middels risikoscore. På styringsområdet
viser analysen at fire leverandører har middels risiko.


4.1.3 Fatland Jæren AS
Fatland Jæren AS er direkte berørt og vil derfor ha en egen del i rapporten. Selskapet har utført
aktsomhetsvurdering i henhold til Åpenhetsloven § 4 og redegjør for aktsomhetsvurderingen
etter § 5. Fatland Jæren AS har utført analyse av leverandører i 2023 mot globale
risikoindikatorer innen menneskerettigheter, arbeidsforhold, klima og miljø, samt korrupsjon.


Totalt 30 leverandører er valgt ut for aktsomhetsvurdering i 2023. Dette utvalget er basert på
leverandørenes land, innvirkning på vår forretningsdrift og deres potensielle risiko knyttet til
menneskerettigheter og arbeidsforhold. Slik sikrer vi en mer målrettet og effektiv oppfølging
av de mest kritiske og relevante leverandørene.


Blant de prioriterte leverandørene, er 16 vurdert til å ha en middels risikoscore knyttet til miljøog klimafaktorer, mens én leverandør er kategorisert som høy risiko innen disse områdene. Når
det gjelder sosiale faktorer, har fem leverandører en middels risikoscore. På styringsområdet
viser analysen at syv leverandører har middels risiko.


4.1.4 Fatland Oslo AS
Fatland Oslo AS er direkte berørt og vil derfor ha en egen del i rapporten. Selskapet har utført
aktsomhetsvurdering i henhold til Åpenhetsloven § 4 og redegjør for aktsomhetsvurderingen
etter § 5. Fatland Oslo AS har utført analyse av leverandører i 2023 mot globale
risikoindikatorer innen menneskerettigheter, arbeidsforhold, klima og miljø, samt korrupsjon.


Totalt 25 leverandører er valgt ut for aktsomhetsvurdering i 2023. Dette utvalget er basert på
leverandørenes land, innvirkning på vår forretningsdrift og deres potensielle risiko knyttet til
menneskerettigheter og arbeidsforhold. Slik sikrer vi en mer målrettet og effektiv oppfølging
av de mest kritiske og relevante leverandørene.


Blant de prioriterte leverandørene, er 17 vurdert til å ha en middels risikoscore knyttet til miljøog klimafaktorer. Når det gjelder sosiale faktorer, har fire leverandører en middels risikoscore.
På styringsområdet viser analysen at fire leverandører har middels risiko.


4.1.5 Oppdal Spekemat AS
Oppdal Spekemat AS er direkte berørt og vil derfor ha en egen del i rapporten. Selskapet har
utført aktsomhetsvurdering i henhold til Åpenhetsloven § 4 og redegjør for
aktsomhetsvurderingen etter § 5. Oppdal Spekemat AS har utført analyse av leverandører i 2023
mot globale risikoindikatorer innen menneskerettigheter, arbeidsforhold, klima og miljø, samt
korrupsjon.


Totalt 18 leverandører er valgt ut for aktsomhetsvurdering i 2023. Dette utvalget er basert på
leverandørenes land, innvirkning på vår forretningsdrift og deres potensielle risiko knyttet til
menneskerettigheter og arbeidsforhold. Slik sikrer vi en mer målrettet og effektiv oppfølging
av de mest kritiske og relevante leverandørene.


Blant de prioriterte leverandørene, er 11 vurdert til å ha en middels risikoscore knyttet til miljøog klimafaktorer. Når det gjelder sosiale faktorer, har én leverandør en middels risikoscore. På
styringsområdet viser analysen at én leverandør har middels risiko.


4.1.6 Fatland Sandefjord AS
Fatland Sandefjord AS er direkte berørt og vil derfor ha en egen del i rapporten. Selskapet har
utført aktsomhetsvurdering i henhold til Åpenhetsloven § 4 og redegjør for
aktsomhetsvurderingen etter § 5. Fatland Sandefjord AS har utført analyse av leverandører i
2023 mot globale risikoindikatorer innen menneskerettigheter, arbeidsforhold, klima og miljø,
samt korrupsjon.


Totalt 26 leverandører er valgt ut for aktsomhetsvurdering i 2023. Dette utvalget er basert på
leverandørenes land, innvirkning på vår forretningsdrift og deres potensielle risiko knyttet til
menneskerettigheter og arbeidsforhold. Slik sikrer vi en mer målrettet og effektiv oppfølging
av de mest kritiske og relevante leverandørene.


Blant de prioriterte leverandørene, er 10 vurdert til å ha en middels risikoscore knyttet til miljøog klimafaktorer, mens én leverandør er kategorisert som høy risiko innen disse områdene. Når
det gjelder sosiale faktorer, har fem leverandører en middels risikoscore. På styringsområdet
viser analysen at fire leverandører har middels risiko.


4.2 Tiltak og oppfølging
Fatland Gruppen AS forplikter seg til aktivt å forebygge, redusere og eliminere brudd på
menneskerettigheter i vår virksomhet og leverandørkjede. Vi vil umiddelbart stanse aktiviteter
som direkte forårsaker negativ påvirkning. Ved avdekking av menneskerettighetsbrudd eller
brudd på anstendige arbeidsforhold i leverandørkjeden, vil vi utforme og implementere de mest
hensiktsmessige tiltakene for å redusere og stanse skaden. Disse tiltakene vil være tilpasset vår
innflytelse over den aktuelle leverandøren og typen brudd som har funnet sted, da ulike
situasjoner krever forskjellig respons. Vi vil bruke vår innflytelse og kontraktbetingelser for å
sikre at avvik blir rettet opp.

For leverandører med moderat risiko, vil vi engasjere oss gjennom direkte kommunikasjon for
å tydeliggjøre våre forventninger. Leverandører som ikke oppfyller våre krav til
menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, vil bli vurdert for utfasing. I tillegg vil vi
samarbeide med andre aktører i vår bransje, gjennom bransjeorganisasjoner, for å styrke
effektiviteten av tiltakene, spesielt når vi har felles leverandører.


Vi vil kontinuerlig overvåke hvordan våre tiltak fungerer og sikre at de gir ønskede resultater.
Forventningene til våre leverandører, spesielt de som er identifisert til å ha forhøyet risiko, er
at de implementerer vår Suppliers Code of Conduct og opprettholder høye standarder for
menneskerettigheter både i egen virksomhet og hos underleverandører. Gjennom regelmessig
proaktiv oppfølging, vil vi sikre at våre leverandører etterlever våre etiske retningslinjer.


Som en del av vår innsats for økt bevissthet og ansvarlighet, vil vi i 2024 distribuere vår
leverandør undersøkelse til ni utvalgte leverandører. Denne undersøkelsen er utformet for å
fremme økt ansvarlighet blant våre leverandører. Vi vil fortsette å evaluere og justere våre
prosesser etter behov for å sikre kontinuerlig forbedring, men utover dette er det ikke planlagt
ytterligere tiltak for 2024.

5. Kontaktinformasjon
For mer informasjon om Åpenhetsloven i Fatland Gruppen AS, vennligst ta kontakt direkte
med:

Bærekraftsansvarlig: Espen Gevelt
E-post: esge@fatland.no

Publisert 30.06.2023  kl 11:02

Oppdatert 27.01.2025  kl 13:43

Andre saker