Logistikkansvarlig Reidar Skeie og daglig leder Geir Hustvedt har Sandeid som base for sin transportvirksomhet. Fatland er Hustvedt & Skeies aller største kunde.

Rundt jorda 95 ganger i året for Fatland

Hver dag er over 30 store lastebiler på veien for Fatland med kjøtt på vei mellom slakteriene og butikkene.

- Koss ligge du an???

Mobiltelefonen til Reidar Skeie får kjørt seg. Som logistikkansvarlig og medeier i transportbedriften Hustvedt & Skeie er det mange beskjeder som skal gis og håndteres.

- Hver dag har vi noen og tredve biler ute på veien. Fatland er vår desidert største kunde og av 4,4 millioner årlig kjørte kilometer er 3,8 millioner kilometer kjørt for Fatland, sier Skeie mens telefonen har en lite pause i ringingen.

Det betyr at det årlig blir kjørt slakt og kjøttvarer til og fra Fatland-anleggene tilsvarende 95 ganger rundt ekvator, eller nesten fem rundturer til og fra månen.

Bilder årsberetning 2016

Startet med griser og en Bedford

Transportselskapet Hustvedt & Skeie, med base i Sandeid i Vindafjord, feiret 60 årsjubileum i 2015. Historien om transportselskapet startet i 1955 da søskenbarna Trygve Hustvedt og Torleif Skeie startet med transport av griser og fôr med en Bedford lastebil.

Allerede siden de var tenåringer hadde de to drevet sammen med svineproduksjon, ved siden av jobbe på slakteriene i Sandeid.

Virksomheten var altså allerede fra starten i stor grad basert på dyr og kjøtt og vokste raskt etter at den første Scania-bilen ble kjøpt i 1972. Den kjørte kjøtt til Oslo og levende smågris på returen til Sandeid.

Neste generasjon Hustvedt og Skeie overtok transportselskapet i 1999. I dag ruller 35 røde og hvite lastebiler rundt på norske og europeiske veier. Selskapet har i dag 45 ansatte og hovedkontor på kaien i Sandeid, på tomta der det første Fatland-slakteriet lå.

Daglig leder Geir Hustvedt er hands on i driften og det går med en del dekk når hver lastebil årlig kjører 125.000 kilometer.

Daglig transport-maraton

Fatland tar seg selv av dyretransporten inn til slakteriene, mens transporten av slaktekjøtt og kjøttvarer mellom Fatland-slakteriene, mellom foredlingslinjene, og ferdige kjøttvarer ut i markedet, er Hustvedt & Skeies jobb.

Daglig kjøres det biler med kjøtt fra Ølen til Jæren, Sørlandet, Sandefjord, Oslo, Bergen og Trondheim. Én gang i uka kjører en lastebil til Tromsø med kjøttvarer.

Mens sjåførene tidligere fikk med seg en lapp i hånda hvor varene skulle leveres og hentes, er sjåførene nå online. Før mobiltelefonene måtte sjåførene finne en telefonkiosk for å gi og få nye beskjeder. I dag vet logistikksjefene til en hver tid hvor bilene er, hva som er om bord og om det er ledig plass til mer gods. Både sjåfør og sentral kan overvåke temperaturene i termobilene og gjøre justeringer fra bak rattet eller kontoret.

Transport-puslespill

I Sandeid har Hustvedt & Skeie også sitt eget verksted.

- Det er et puslespill å få service, vedlikehold og dekkskift til å klaffe når bilene er inne og ikke ute på veien, forteller Skeie som ikke legger skjul på at selskapet setter sin ære på at bilene skal framstå i trafikken som rene og pene.

- Vi skal ikke ha skitne biler på veien. Vi frakter mat og det skal se skikkelig og ordentlig ut. Det koster å holde kjøretøyene fine, men det er god reklame, sier Skeie.

Trygve Hustvedt Lærdal er tredje generasjon Hustvedt i transportgiganten fra Vindafjord. - Om jeg skal ta over en dag? Det kommer an på den gjengen der, sier 23-åringen og nikker i retning andregenerasjon.

Vindafjord kommune har landets største tetthet av veitransportselskaper. Ingen steder i landet er det registrert flere lastebiler per innbygger enn i rogalandskommunen på grensen til Hordaland.

- Det er mulig det har å gjøre med at Sandeid og Ølen allerede tidlig var et knutepunkt for passasjer- og godstrafikken mellom Stavanger, Bergen og Haugesund, tror Reidar Skeie.

Hustvedt & Skeie