DSC03074

Fatland Salg: På jobb ute hos kundene

Fatland har et omfattende salgsapparat opp mot butikkene. 25 ansatte sørger for at de Fatland-produserte viser godt igjen i flest mulig butikker.

Arbeidsoppgavene for de utegående regionsjefene og salgskonsulentene er varepåfylling, stabling og rydding i butikkene, planlegger og følger opp kampanjer.

Samtidig er de Fatland-konsernets øyne og ører ute i butikkene, der de fanger opp hvilke produkter som faller aller best i smak og får med seg hva konkurrentene foretar seg.

Fra hovedkontoret i Sandefjord ledes kontakten med butikkjedene og Fatland Salg hjelper også butikkene med å koordinere innkjøp og sørger for aktiviteter ved butikkåpninger, grillarrangementer, produktlanseringer, julematsmaking og på messer.

Tenker jul i mars

- Allerede i mars må butikkene melde inn behov for julevarer, ut fra hva det gikk mye av jula før og hvilke produkter vi og butikkene tror vil være populære mange måneder fram i tid. Og mens andre forbereder seg til jul, er vi og butikkene i full gang med å forberede sommerens grillsesong, smiler regionsjef Jan Kvinnesland.

- Det er veldig bra at dere er innom. Vi får god hjelp og tips og triks til å selge mer varer, sier butikksjef Reidun Østenstad ved Coop Extra i Ølen.

Butikksjef Reidun Østenstad ved Coop Extra i Ølen er glad for aktive regionsjefer som Fatland Salgs Jan Kvinnesland som er mye ute i butikkene og hjelper til med å legge til rette for salget.

Hylleplass viktig

Kvinnesland er mye på telefon og mye i bilen. Som regionsjef Sør og Vest kjører han solide 70.000 kilometer i året og dekker et område som strekker seg mellom Stord, Bømlo, Odda, Sauda, Haugalandet, Jæren og ned til Sørlandet.

- Det er viktig å være ute i butikkene og få fram varene våre, sier Kvinnesland.

Akkurat denne dagen på jobb i Ølen skal Kvinnesland blant annet bygge om de tilmålte hyllemeterne som er forbeholdt Fatland-produserte varer. Han får tilsendt skisser fra butikkjedene for hvor produktene skal ligge.

Service

En kunde har stoppet opp foran kjøtthyllene og kikker litt. Regionsjefen er rask med servicen.

- Disse har litt kort holdbarhetsdato igjen, men det går fint an å fryse de, sier Kvinnesland.

Kunden legger pakningen i handlekorga.

- Kundene er bare kjekke og vi har god dialog med butikkene. Det hender jeg sier til kunder som er ute og handler ”at nå synes jeg du skal prøve disse Fatland-produserte  karbonadene som er 20 kroner billigere og dobbelt så gode. Hvis du ikke blir fornøyd er jeg her i morgen og”, forteller regionsjefen som er en skikkelig Fatland-veteran med 33 år bak seg i konsernet.

- Jeg begynte i Fatland med å salte skinn, og har gjennom årene jobbet som slakter, pølsemaker og kjørt nødslaktbil. Nesten det eneste jeg ikke har gjort er å kjøre lønningslistene, ler Jan Kvinnesland.

Full fart og blide folk når Fatland Salg og Trine Hansen er på butikksjef-samling hos Coop Prix. Fatland-quiz og matlaging til 400 gjester på 20 minutter (!) var bare noe av innholdet på denne samlingen.